Det interessante ved de menneskeforagtende nazister er at det var gennem deres dyreværnslov - som var ganske omfattende - at dyr for første gang i historien blev ligestillet med mennesker, eller endda stillet over dem. Svjv er resterne af den lov stadig gældende i Tyskland. Jeg har en artikel liggende hvori en (advokat/jurist) argumenter for at dyr tildeles dyrerettigheder på lige fod med mennskers menneskerettigheder. Set i det lys er det vildt skræmmende at det undertiden påstås at dyr har bevidsthed (ofte underforstået, bevidsthed ligesom mennesker) selvom forudsætningen derfor, nemlig et sprog, mangler (og nej fugles pippen og løvers brølen er i den forbindelse ikke sprog). At der hos visse aber findes svage tilløb til den overgang til en udvikling som mennesket har gennemgået er en anden sag.Jeg kan godt forstå hvad du mener, Fooler, det er da et mærkværdigt fokus at holde sig, at 6 hundehvalpe og en kat er vigtigere end tusindvis af mennesker der lider sultedøden hver dag. Men tøv nu lige en kende, det er der jo ingen der siger. Jeg tror, at for rigtigt manges vedkommende, så er 6 hundehvalpe for det første seks skæbner udsat for unødvendig lidelse, fordi kosten er egoistisk og ligeglad. Dernæst er det så konkret og håndgribeligt, derfor kan man let og og problemfrit være forarget og sur på én synder. At være ligeså forarget over al menneskelig lidelse er for det første decideret udmattende, og så ville vi ikke have overskud til at leve vores eget liv, og for det andet er det så enormt, og en følge af så mange faktorer, at vi ikke har én synder. Derfor bliver det underligt diffust, og selvom det er en tragedie, og dét er det, så kan man ikke svinge sig op til de store udsving, fordi der ikke er nogen at bebrejde direkte...måske kommer noget af frustrationen over dén situation endda til udtryk gennem forargelsen over dyremishandling? Sådan tror jeg i hvert fald jeg har det lidt.
Derudover synes jeg det er at gå over stregen at trække streger til nazisterne, bare fordi der gives udtryk for en modstand af dyremishandling... grundlæggende er jeg mod tilføjelse af smerte og lidelse i enhver form, uanset hvilket levende væsen der udsættes for det.
Jeg er ikke uenig med meget af det du siger, men der må trækkes en grænse. Her er et eksempel:Forargelsen over dyreplageri er ægte nok, for mit vedkommende. Jeg vil bare ikke udelukke at jeg også "låner" lidt forargelse over al den menneskelige lidelse jeg umuligt kan forholde mig til ved samme lejlighed.
I øvrigt synes jeg ikke, at argumentet for dyrs rettigheder skal være at dyr har bevidsthed, men blot og bart at de føler smerte og frygt, og det er der ikke nogen grund til at udsætte noget levende væsen for, hvis man kan lade være. Apropos sprog, så er det nogle år siden nu, at jeg læste en artikel om at spækhuggerne (tror jeg det var) har et lagt mere kompliceret sprog end først antaget. I den forbindelse synes jeg det kan være væsentligt at huske på, at videnskaben hele tiden korrigerer sig selv, og at vi altså langt fra ved alt om dyr og deres bevidsthed, eller mangel på samme. Så for det første er der ingen grund til at tilføje noget levende væsen unødig smerte eller frygt, for det andet ved vi simpelthen ikke nok om hvilke typer bevidsthed der kunne være tale om i dyr, til kategorisk at kunne sige at de ingen bevidsthed har. Derfor mener jeg godt man kan bruge lidt krudt på dyrs rettigheder, der er simpelthen ingen ræson i at være ond mod dyr.
Jeg kan godt se hvorfor du synes det er meget at gøre ud af det, at tilkalde en dyrlæge i den situation, men igen må jeg pege på at det er grusomheden i selve handlingen, det bevidste plageri der får mig op af stolen. Hvis du har musefælder i skuret, må jeg antage at det er fordi du har noget dér, som du ikke ønsker gnavet i stumper og stykker af mus. Det er ikke på samme måde et bevidst udvælgende pineri. Det er når det bliver pineri enten for pineriets skyld, eller for at dræbe på en billig måde fordi dyret/dyrene er upraktiske, at jeg bliver vred. Jeg tror det er det fuldstændigt meningsløse i det. Og så har vi slet ikke snakket dansende bjørne!Jeg er ikke uenig med meget af det du siger, men der må trækkes en grænse. Her er et eksempel:Forargelsen over dyreplageri er ægte nok, for mit vedkommende. Jeg vil bare ikke udelukke at jeg også "låner" lidt forargelse over al den menneskelige lidelse jeg umuligt kan forholde mig til ved samme lejlighed.
I øvrigt synes jeg ikke, at argumentet for dyrs rettigheder skal være at dyr har bevidsthed, men blot og bart at de føler smerte og frygt, og det er der ikke nogen grund til at udsætte noget levende væsen for, hvis man kan lade være. Apropos sprog, så er det nogle år siden nu, at jeg læste en artikel om at spækhuggerne (tror jeg det var) har et lagt mere kompliceret sprog end først antaget. I den forbindelse synes jeg det kan være væsentligt at huske på, at videnskaben hele tiden korrigerer sig selv, og at vi altså langt fra ved alt om dyr og deres bevidsthed, eller mangel på samme. Så for det første er der ingen grund til at tilføje noget levende væsen unødig smerte eller frygt, for det andet ved vi simpelthen ikke nok om hvilke typer bevidsthed der kunne være tale om i dyr, til kategorisk at kunne sige at de ingen bevidsthed har. Derfor mener jeg godt man kan bruge lidt krudt på dyrs rettigheder, der er simpelthen ingen ræson i at være ond mod dyr.
"16 hvide mus var fredag aften ofre for en gruppe unge, der var i færd med at drukne dem i vodka for morskabens skyld. Mishandlingen fandt sted under dette års Vorbasse marked og blev stoppet afDyrenes Beskyttelse. De forkomne dyr blev indleveret til en dyrlæge, der måtte aflive dem. "='http://nyhederne-dyn.tv2.dk/article/76…rticle/7656468/[/url]
Om de drukner i Vodka eller havner i en musefælde ude i mit skur gør nok næppe den store forskel. Det afgørende for mig er at Dyrenes Beskyttelse blander en dyrlæge ind i historien. Det er jo absurd.
Og så lige en sidste kommentar til hundehvalpene og den dobbeltmoral der er forbundet dermed: Er der nogen herinde som spiser kylling?
Jeg lover dig at jeg nok skal finde linket til der hvor jeg så det, jeg mener også at have hørt det i en Søren Ryge-udsendelse hvor han var på besøg i Kina.I den forbindelse har jeg nu heller aldrig hørt at man i Kina ligefrem skulle påføre dyr mest mulig smerte for at fremme smagen. Det er muligt det passer, men normalt vil man jo sige, at det skader kødet med stresshormoner.
Det der kan forarge i det her tilfælde, er altså ikke så meget det, at pigen slår nogle hundehvalpe ihjel, i begrænset omfang måske metoden, men først og fremmest, at hun tilsyneladende underholder sig med det. Den samme forargelse tror jeg da mange ville have selvom det fx havde været en rotte, selvom det sikkert ikke havde vakt samme furore generelt. Det der gør en forskel her er altså pigens indstilling - på samme måde som man fx ikke kan forvente, at en kyllingefarmer behandler sine høns som kæledyr, mens der er noget galt hvis han ligefrem synes det er god underholdning at se på at hønsene hakker i hinanden.
Men ve det kræ, som af vanvare hæver hovedet. Så er man nemlig i live til mødet med kniven. Det er der jo intet odiøst i tænker man, sådan har man jo gjort det af med høns siden tidernes morgen.

This post has been edited 1 times, last edit by "Zinras" (Sep 3rd 2010, 5:42pm)
Glimrende at hun er fundet. Jeg håber hun får den straf som Bosnisk lov foreskriver, og i øvrigt lærer lidt af det, så hun ikke foretager sig den slags igen. Elektrisk stol kontra medalje er måske lidt rigeligt at gøre ud af det.Nu er hun i hvert fald fundet:
http://www.bt.dk/udland/hvalpekasteren-er-blevet-fanget
Så kan I køres Jeres debat videre på om hvorvidt hun skal i den elektriske stol eller have en medalje
"Ifølge bosnisk lov bliver en person, der dræber eller torturerer dyr, idømt en bøde på op til 5000 euro, hvilket svarer til omkring 37.000 danske kroner."Nu er hun i hvert fald fundet:
http://www.bt.dk/udland/hvalpekasteren-er-blevet-fanget
Så kan I køres Jeres debat videre på om hvorvidt hun skal i den elektriske stol eller have en medalje
Moderators